Sztuczna inteligencja wspomaga poszukiwania zaginionych
„Ożywione” plakaty, na których osoby zaginione poruszają głowami i spoglądają na otoczenie, pojawiły się na telebimach w całej Polsce. Wykorzystaliśmy algorytmy sztucznej inteligencji, aby przykuć uwagę przechodniów i wspomóc poszukiwania zaginionych osób.
W Polsce każdego roku ginie prawie 13 tysięcy osób – wynika z danych Komendy Głównej Policji. Każde zaginięcie bliskiej osoby to dramat rodziny, która czeka na jakikolwiek sygnał życia lub śmierci. W poszukiwaniach kluczowy jest czas i zasięg informacji. Zwiększa szansę na odnalezienie zaginionej osoby całej i zdrowej. Wspólna akcja Fundacji Itaka i Screen Network to szansa na dotarcie z informacją o osobach zaginionych do setek, a nawet milionów osób, które każdego dnia mijają nasze ekrany.
Informacje o osobach zaginionych wyświetlane są na ponad 20 000 ekranów. Komunikaty pojawiają są na telebimach przy najczęściej uczęszczanych drogach i skrzyżowaniach, na ekranach w przejściach podziemnych, halach dworców kolejowych, czy galeriach handlowych. Twórcy akcji wykorzystali technologię Deep Fake i „ożywili” zdjęcia zaginionych, aby uświadomić społeczeństwu, że osoba z komunikatu o zaginięciu to nie tylko zdjęcie. To człowiek, na którego czekają bliscy.
– Współpraca ze Screen Network jest szansą nie tylko dla Fundacji, ale przede wszystkim dla samych osób zaginionych, na szczęśliwe odnalezienie. Wierzymy, że tę szansę otrzymają nie tylko te osoby, których wizerunki pokażą się na ekranach. Liczymy na to, że zwrócenie uwagi społeczeństwa na problem zaginięć spowoduje, że część osób wejdzie na stronę Fundacji, przejrzy naszą Bazę Danych Osób Zaginionych i w ten sposób wesprze nasze działania. Mamy nadzieję, że współpraca szybko przyniesie efekty w postaci odnalezień poszukiwanych przez nas ludzi – mówi wiceprezes Fundacji ITAKA, Izabela Jezierska-Świergiel.
Ruch przyciąga uwagę
Innowacyjna technologicznie akcja wykorzystuje najważniejszy atut cyfrowego outdooru – możliwość wyświetlania dynamicznych obrazów. Ruch przyciąga wzrok o wiele bardziej niż tradycyjny plakat.
– Zdjęcia osób zaginionych zostały przetworzone przez algorytm sztucznej inteligencji GAN (Generative Adversarial Network), zdolny do generowania obrazów – tłumaczy Konrad Kostrzewa, CEO Veturai, firmy odpowiedzialnej za przygotowanie ożywionych zdjęć. – Udostępniliśmy algorytmowi zdjęcie osoby zaginionej i film z inną osobą, poruszającą się w wybrany sposób jako wzór. Dzięki temu algorytm stworzył film wideo, w którym osoba ze zdjęcia wykonuje ruchy głową oraz prezentuje mimikę ze wzorcowego filmu. Następnie materiał został poddany operacji SRGAN (Super Resolution GAN), który poprawił jakość otrzymanego w pierwszym kroku filmu.
Fundacja Itaka – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych wspiera w poszukiwaniach rodziny osób zaginionych już od 23 lat. Bazując na plakatach, które Fundacja tworzy od lat, stworzono nową, wyróżniającą się kreację. Ograniczono ilość tekstu, pokazując jedynie niezbędne informacje, aby osoby w przestrzeni miejskiej mogły się z nimi zapoznać. Wszystkie szczegóły może sprawdzić na podstronie dedykowanej danej sprawie, do której kieruje kod QR stanowiący część spotu. To element cyfryzacji kampanii, który ma zachęcić odbiorców do działania.
W ramach akcji emitowane będą również wizerunki osób zaginionych w formie statycznych obrazów, które będą na bieżąco aktualizowane Dzięki stałemu połączeniu ekranów z zasobami sieci, spot może trafić do emisji natychmiast po wysłaniu zgłoszenia.
– Komunikaty wyświetlane na naszych ekranach każdego dnia trafiają do ponad 6 milionów osób. Wierzymy, że udostępnienie naszych nośników pomoże dotrzeć z apelem do opinii publicznej, a w konsekwencji przyczyni się do odnalezienia osób poszukiwanych przez Fundację – wyjaśnia Aleksandra Strzelecka z firmy Screen Network. – Wykorzystujemy możliwości, jakie daje połączenie ekranów i innowacyjnych technologii, aby dotrzeć do osób w przestrzeni miejskiej z ważnym przekazem. Digital Out of Home, to nie tylko medium reklamowe, to element nowoczesnego miasta, który służy jego mieszkańcom. Jesteśmy zaszczyceni, współtworząc tak ważną społecznie inicjatywę.
Akcja jest wynikiem współpracy Screen Network właściciela ekranów reklamowych i Fundacji ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Za przygotowanie ożywionych zdjęć osób zaginionych odpowiada Veturai.